In de aanloop naar het verkiezingsprogramma voor de Kamerverkiezingen van 2010 werden door de werkgroep de volgende punten ingebracht:

Mensenrechten en internationale rechtsorde

GroenLinks:

• Staat voor respect voor de internationale rechtsorde en de naleving daarvan in lijn met het VN-handvest, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, en de mensenrechten verdragen;
  • Onderschrijft ook artikel 1 van de Nederlandse Grondwet en voelt zich verplicht overal ter wereld discriminatie te bestrijden en democratie te bevorderen;
  • Steunt bewegingen en voorvechters van mensenrechten en naleving van de internationale rechtsorde;
  • Kiest bij schendingen de kant van de slachtoffers en roept daders en verantwoordelijken met passende juridische, economische en politieke middelen ter verantwoording;
  • Stimuleert dat Nederland zich inzet voor berechting van oorlogsmisdadigers door het Internationaal Strafhof in Den Haag.

Palestina-Israël

Nederland moet:

• Zich maximaal inzetten voor terugtrekking van Israël uit alle bezette Palestijnse gebieden, incl. Oost-Jeruzalem, en voor de realisatie van Palestijnse rechten conform VN-resoluties;
  • Israël veroordelen voor het confisqueren van water, land en gebouwen, inclusief plaatsen met een religieuze betekenis, in de bezette gebieden of anderszins in Palestijns bezit, en zet zich in voor teruggave van toegeëigende zaken;
  • IJveren voor een einde aan de blokkade van Gaza en het openen van de "grens" met Palestijnse bezette gebieden, het opheffen van wegversperringen en het afbreken van "de Muur" en Israëlische nederzettingen op Palestijns gebied;
  • Bij Israël aandringen om alle Palestijnen die zonder proces gevangen zitten, waaronder minderjarigen, gekozen parlementsleden en politici, onverwijld vrij te laten;
  • Het contact met vertegenwoordigers van de Israëlische regering verbreken, zolang deze de mensenrechten en internationale rechtsorde schendt;
  • Met politieke vertegenwoordigers van Hamas praten, als partij bij het Palestijns-Israëlisch conflict en als voorwaarde om te komen tot een duurzame regeling;
  • Naleving van de mensenrechtenclausule van het associatieverdrag tussen de EU en Israël eisen, en zich in zetten voor strafmaatregelen zolang dit niet gebeurt;
  • Stoppen met het gedogen van illegale wapendoorvoer naar Israël via Schiphol, Rotterdam of andere plaatsen in Nederland.

De regio Midden-Oosten

Nederland moet:

• Als medeverantwoordelijke voor de rampzalig situatie in Irak al het mogelijke doen om de stabiliteit, veiligheid, economie, autonomie en democratie in het land te bevorderen en de miljoenen vluchtelingen te laten terugkeren. Syrië en Jordanië verdienen daarbij steun en waardering voor de opvang van miljoenen Irakese vluchtelingen;
  • Het regime in Iran onder druk zetten om de mensenrechten te respecteren en de democratie te herstellen. Militair ingrijpen, waarmee met name Israel dreigt, dient met alle mogelijke middelen te worden voorkomen, aangezien dit een verwoestend effect op de regio heeft en kan leiden tot het inzetten van kernwapens. In plaats daarvan maakt Nederland zich sterk voor het stimuleren van alternatieven voor geweld en ijvert het voor een kernwapenvrij Midden-Oosten;
  • De Amerikaanse inmenging in het Midden-Oosten, zoals in Jemen, Egypte, Jordanië, Libanon en Afghanistan, afkeuren en zich onthouden van deelname hieraan.
  • De bezetting van een deel van West-Sahara door Marokko veroordelen en zich inzetten voor zelfbeschikking conform VN-resoluties.

Militaire bondgenootschappen

Nederland dient zich terug te trekken uit de NAVO en zich ervoor in te zetten dat deze organisatie plaats maakt voor een Europese veiligheidsorganisatie.