De werkgroep was met drie man vertegenwoordigd bij de protesten tegen de komst van de ultrarechtse Israëlische minister Lieberman op 11 november. In tegenstelling tot bijna alle andere landen werd hij eervol ontvangen in den Haag, o.a. door minister Verhagen. Tijdens het protest op het Plein vond een onderonsje plaats van deze omstreden figuur met de kamercommissie BUZA. Wij spraken na afloop met Mariko Peters over wat er gezegd was.

De demonstranten op het Plein waren intussen al vertrokken en deels afgereisd naar Amsterdam, waar opnieuw tegen Lieberman geprotesteerd zou worden voor het Apollohotel. Hij mocht daar op uitnodiging van het CIDI zijn racistische denkbeelden komen vertellen aan vrienden van de joodse staat.

Mariko kwam naar het zitje bij de ingang van het Kamergebouw, waar we even gemakkelijk konden spreken. We vroegen haar te vertellen waar Lieberman eigenlijk voor gekomen was en wat hij had gezegd.

"Hij gaf geen antwoord op de vraag wat het doel van zijn bezoek was. Maar duidelijk was dat hij de Nederlandse politiek kwam bedanken voor het Nederlandse Nee in de VN tegen het Goldstone-rapport. En lobbyen voor nog meer steun in de toekomst. En verder heeft hij verschrikkelijk veel reklame staan maken voor de Israëlische bezettingspolitiek."

Een greep uit wat hij zei:

• Israël heeft genoeg genereuze aanbiedingen gedaan aan de Palestijnen, maar ze wezen die altijd af.
  • Het lijden van de Palestijnen is niets vergeleken met het lijden van de bevolkingen in de omringende landen.
  • Wij proberen altijd goed te doen, maar het kan niet van één kant komen.
  • Iran is de grootste bedreiging voor de wereld. Het wil een atoombom en stimuleert het terrorisme.
  • Het beeld dat in de pers van hem wordt gegeven is fout.
  • Er is geen humanitaire crisis in Gaza, er zijn geen belemmeringen voor hulpverlening.
  • De nederzettingen zijn legaal. Jullie moeten de emotionele band begrijpen die de joden hebben met Judea en Samaria. Maar we zijn praktisch en bereid tot compromissen.
  • De nederzettingen zijn legaal, want er was nooit een Palestina.
  • We hebben al 60% van de roadblocks verwijderd.
  • De nederzettingen zijn geen probleem, want ook voor '67, toen er geen nederzettingen waren, was er een conflict.
  • Alle klachten over Gaza zijn al onderzocht.
  • Het oorlogsrecht moet worden aangepast. Dat is ook voor ons van belang, anders krijgen we ook problemen met Afghanistan.
  • Gaza is een basis van Iran.
  • Er is geen crisis in Gaza. De levensstandaard is er hoger dan in de omringende gebieden.
  • Hij vergeleek de westerse opstelling over Israel met die van Chamberlain in de Tweede Wereldoorlog: toen werd Tsjecho-Slowakije geofferd aan goede relaties met Hitler, nu wordt Israël geofferd aan de pacificatie.
  • Als Iran geen openheid geeft over de nucleaire installaties, dan moeten er meer economische sancties komen.
  • Syrië-Iran is een as van het kwaad.
  • Met Hamas praten is hetzelfde als met Osama bin Laden praten.
  • Hamas niet legitimeren.
  • Hij hekelde kritiekloze diplomatieke banden met Arabische landen wegens de olie.

Heb je zelf vragen aan hem gesteld?

Ja, ik vroeg hem naar de kwestie van de Arabische Israëliers, die van hem een loyaliteitsverklaring moeten tekenen op straffe van uit het land gezet te worden. Hij antwoordde, dat er met de meeste Arabische inwoners van Israël niets mis was, maar dat er enkelen waren, die "misbruik maken van het recht op meningsuiting". En die moesten eruit worden gepikt. Ook vroeg ik hem wanneer hij voor het laatst Gaza had bezocht, gezien zijn bewering, dat de levensstandaard er zo hoog is. Daarop kwam geen antwoord. Ik vroeg hem wat hij met Verhagen had besproken. Dat was voornamelijk over de settlements gegaan. Het bevriezen ervan is niet bespreekbaar voor Lieberman, maar wel het beperken van uitbreidingen.

Hebben andere partijen nog opmerkelijke dingen gezegd?

Harry van Bommel (SP) vroeg naar zijn mening over de advertentie-oproep om te praten met Hamas. Het antwoord was: met Hamas praten kan, maar wel onder de voorwaarden van het afzweren van geweld, enz. De PVV was zeer lovend naar de omstreden gast. CU en SGP waren, zoals altijd, volkomen kritiekloos.