Van klimaatwetenschapper naar delegatieleider

Bas Eickhout: de klimaatwetenschapper die de politiek inging. De fascinatie voor de kracht en kwetsbaarheid van de natuur was zijn drijfveer om het klimaat te onderzoeken. Met zijn diploma scheikunde en milieukunde op zak ging hij aan de slag als wetenschapper en schreef hij mee aan de klimaatrapporten van de IPCC, de VN-organisatie voor klimaatwetenschap. Samen met de Amerikaanse politicus Al Gore wonnen zij in 2007 de Nobelprijs voor de vrede. In 2009 besloot Bas om de politiek in te gaan, omdat hij zag dat er te weinig gebeurde met alle kennis om klimaatverandering aan te pakken. “Om dat te veranderen, moet je zelf aan de knoppen zitten”, aldus Eickhout.

Bas is sinds 2009 Europarlementariër voor GroenLinks. Bij de Europese verkiezingen van 2019 was hij lijsttrekker voor GroenLinks en de leider van de Europese Groenen. Bas is delegatieleider van GroenLinks in het Europees Parlement. Daarnaast is Bas vice-fractievoorzitter en penningmeester van het 'bureau' van de Groene fractie, te vergelijken met het fractiebestuur in de Nederlandse politiek.

Parlementscommissies

ENVI (Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid)

In ENVI komt alle Europese klimaatwetgeving aan bod. Daarnaast behandelt de commissie ook alle andere milieudossiers, volksgezondheid en voedselveiligheid. Bas zal zich als Europarlementariër en klimaatwetenschapper onder andere inzetten voor het aanscherpen van de Europese klimaatdoelen en het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Bas is in het Europees Parlement vice-voorzitter van deze commissie.

Meer weten? Hier lees je in welke mate de groene plannen van de Europese Unie voldoende zijn in de strijd tegen klimaatverandering. En in onze explainer Klimaatpraat legt Bas uit hoe we een einde kunnen maken aan het fossiele tijdperk. ​​

ECON (Economische en monetaire zaken)

In ECON behandelen de Europarlementariërs financiële wetgeving, al dan niet gerelateerd aan de euro. Bas zal onder andere werken aan het vergroenen van de financiële markten en het tegengaan van belastingontwijking.

Meer weten over hoe we de financiële sector kunnen verduurzamen? In deze aflevering van Klimaatpraat legt Bas hoe Europese regelgeving ervoor gaat zorgen dat een duurzame investering ook écht duurzaam is.

Wetenswaardigheden

Naast politiek is muziek belangrijk voor Bas. Zo gaat hij graag naar een concert van Tool.

Persfoto's

Van Bas zijn persfoto's beschikbaar die rechtenvrij te gebruiken zijn. Ze zijn geschikt voor drukwerk en voor internet.

eickhout-katowice_11.jpeg

Bellen met Bas

Regelmatig bellen we even met Bas Eickhout om het laatste nieuws uit de Europese politiek door te nemen.

Hoe gaat er in de Brusselse vergaderzalen aan toe? Waarom zeggen Europese regeringsleiders in hun eigen land soms iets anders dan ze in Brussel doen? En hoe lopen de laatste onderhandelingen over belangrijke Europese wetten? Blijf op de hoogte en luister naar Bellen met Bas.

Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.