Nieuws gefilterd op Israël en Palestina

Meet-up Buitenlands Beleid: impressie van een boeiend debat

De internationale werkgroepen van GroenLinks (Europa, Internationale Samenwerking en Midden Oosten) organiseerden op 1 december een debatavond met kandidaten voor de Tweede Kamer. Het resultaat was een uitermate boeiend debat tussen kandidaten voor onze verkiezingslijst en betrokken, goed geïnformeerde leden.

De kandidaten Arno Bonte (24), Hans Kuipers (26), Huib van Essen (16), Ilias Mahtab (20), Jakobien Groeneveld (40), Kathalijne Buitenweg (2), Michel Klijmij-van der Laan (35), Tom van der Lee (3) en Zihni Özdil (7) reageerden op vragen en stellingen van de werkgroepen en aanvullende vragen uit de zaal.

Els Dijkstra was erbij en geeft haar indrukken weer.

Amendementen op verkiezingsprogramma

GroenLinks presenteerde in september haar verkiezingsprogramma, met als motto ‘Tijd voor Verandering’. De Werkgroep Midden-Oosten heeft op dit programma - gedeeltelijk samen met anderen - amendementen ingediend over de volgende onderwerpen:

• Vluchtelingen: bevorderen maatschappelijk draagvlak voor de opvang (169), het nakomen van de EU‑afspraken over verdeling en opvang van vluchtelingen (308) en het verhogen van het Nederlandse aanbod voor hervestiging van vluchtelingen (171)
  • Investeren in de economie van de opvanglanden in de regio en het scheppen van banen voor vluchtelingen én burgers aldaar (170)
  • Het conflict Israël‑Palestina (327) en de bescherming van de geweldloze Palestijnse BDS‑campagne (328)
  • Een Europees militair hoofdkwartier (310) en het Nederlandse lidmaatschap van de NAVO (311)
  • Het belang van conflictpreventie, het beschermen van mensen tegen genocide en mensenrechtenschendingen (320) en terughoudendheid inzake militaire inzet (321)
  • Wapenhandel (323), de ontwikkeling van wapens met EU‑geld (324), een verbod op aandelenhandel in wapens (325) en de inzet van bewapende drones (326)
  • Het geven van een grotere rol aan vrouwen bij het voorkomen en oplossen van gewapende conflicten en het beschermen van vrouwen tegen oorlogsgeweld (329)

De nummers verwijzen naar de betreffende amendementen. De volledige tekst van de amendementen, en het advies van het partijbestuur, kun je lezen in de congreskrant.

Tijdens het GroenLinks‑verkiezingscongres op 17 december wordt over deze – en nog veel meer – amendementen gestemd. Daar kan ieder GroenLinks‑lid haar of zijn stem laten horen, ook over het internationale hoofdstuk!

GroenLinks-congres neemt motie aan over Associatieverdrag EU-Israël

Op initiatief van de Midden-Oosten Werkgroep nam het GroenLinks-congres gisteren een motie aan die de GroenLinks-parlementariërs oproept door te gaan op de ingezette lijn en zich onverminderd in zetten voor het doorvoeren van de etiketteringsrichtlijn, het opschorten of opzeggen van het associatieverdrag met Israël en het erkennen van de staat Palestina. De situatie in Israël/Palestina is onverminderd zorgwekkend. Daarmee stijgt de urgentie van de maatregelen die GroenLinks al langer in haar verkiezingsprogramma voorstaat.

Palestijnen willen resolutie om bezetting te beëindigen

Vrijdag sprak de Palestijnse president Mahmoud Abbas de Algemene Vergadering van de VN toe. Hij vroeg de Veiligheidsraad een resolutie aan te nemen die een einde maakt aan de Israëlische bezetting, door op te roepen tot het onmiddellijk hervatten van de vredesonderhandelingen, waarbij een duidelijke tijdslimiet moet zijn voor het afbakenen van de grenzen van een Palestijnse staat. Al Jazeera vroeg zich een dag eerder af of dit een haalbare kaart is.

In memoriam Hajo Meyer

Oud-lid van de Midden-Oosten werkgroep Hajo Meyer is afgelopen vrijdagnacht vredig overleden op 90-jarige leeftijd. Hij was een gepassioneerd mens, tot op het laatst strijdend tegen het zionisme.

Het geweld tegen Gaza dwingt GroenLinks tot actie!

Gebombardeerd huis in Gaza. GroenLinks wil dat er snel grootschalige humanitaire hulp naar Gaza gaat.

Nu het geweld tussen Israël en Gaza weer hevig is opgelaaid en bommen en raketten dood en verderf zaaien, is het hoog tijd dat GroenLinks zich in Nederland en binnen de EU sterk maakt voor de naleving van het internationaal recht en de mensenrechten in Gaza en heel bezet Palestijns gebied.